Včely produkujú rôzne biologicky vysoko hodnotné produkty, ako je med, včelí jed (apitoxín), propolis a vosk. 

 

Včelí vosk je prírodný produkt ktorý včely produkujú za účelom stavby svojho obydlia. Sú to šesť hranné bunky v ktorých chovajú mladé robotnice, trubce okrem matky, tá ma odlišnú bunku. Na jednom plaste teda na ploche cca 10dm2 je cca 3500 robotníčich buniek. Včielka vosk vytvára voskotvornými žlazami, ktoré má na spodnej strane bruška kde po vylúčení na tzv. zrkadielka vosk stuhne a zostanú voskové šupinky. 
Na vytvorenie 1kg vosku včelstvo spotrebuje cca 3,5kg-5kg medu a okolo 50g peľu. Alebo na 1kg vosku je treba cca 1300000ks voskových šupiniek.

Včelí vosk obsahuje:

1.      284 rôznych látok z toho je 111 tekutý

2.      monoestery (kyselina palmitová)

3.      uhľovodíky

4.      diestery, triestery, estery kyselín, poliestery kyselín

5.      alkoholy (myricylalkohol a cerylalkohol)

6.      farmaceutický priemysel (v poťahovej látke na tabletkách )

7.      medicína (súčasť sterilnej masti Horsleyho vosk)

8.      potravinárstvo (E901 - lesk na lentilkách)

9.      kozmetický priemysel (rôzne maste, masky, rúže)

10.   kovopriemysel (konzervácia zbraní) , reštaurátorstvo, drevársky priemysel (rôzne konzervačne a impregnačne potreby)

      A samozrejme najbežnejšie použitie včelieho vosku ako dnes tak aj v minulosti je na sviečky kde, pri horení nerobí len svetlo ale aj prijemnú vôňu, a na potretie stroja pri výrobe vianočných oblátok ktorým dodá príjemnú vôňu.

Liečivé vlastnosti včelieho vosku boli známe už v staroveku. Hovorí sa, že vosk vyťahuje jedy. Prikladá sa vo forme masti na rany.

Včelí vosk je bohatý na vitamín A. V 100 g plastového vosku je obsiahnuté 4096 m.j. vitamínu A a pre porovnanie - v 100 g hovädzieho mäsa je iba 60 m. j. tohto vitamínu.

Žuvanie včelieho vosku má viacero priaznivých účinkov, napr. aktivizuje tvorbu slín a žalúdočných štiav, mechanicky čistí zuby od zubného kameňa a nikotínového povlaku u fajčiarov. Včelí vosk, ako je známe, je veľmi aromatický, skoro bez chuti a úplne neškodný.